Schiphol test waterstofvoertuigen voor sleep- en inspectiewerk

September 16, 2025

Op het terrein rijden momenteel twee waterstofvoertuigen mee: een speciaal ontwikkeld sleepvoertuig dat vliegtuigen kan verplaatsen en een aangepaste Toyota Hilux die dienstdoet als pick-up. De pick-up wordt ingezet door de vogelwacht, die dagelijks rondes maakt om de veiligheid op de start- en landingsbanen te bewaken. Voor beide voertuigen is een tijdelijk tankstation geplaatst zodat ze onafhankelijk van bestaande infrastructuur kunnen functioneren.

De inzet van waterstof moet uitwijzen of de techniek betrouwbaar genoeg is voor intensief en onvoorspelbaar gebruik. Bij grondoperaties werken voertuigen vaak in korte shifts en staan ze tussendoor stil, wat maakt dat ze snel weer inzetbaar moeten zijn. Waterstof kan hier voordeel bieden, omdat het tanken minder tijd kost dan laden en de actieradius groot blijft, ook bij lage temperaturen.

De pilot is onderdeel van een groter programma dat Schiphol moet helpen om in 2030 emissievrije grondoperaties te realiseren. Het project wordt gesteund door Europese subsidie en past in een bredere zoektocht naar alternatieven voor diesel en benzine. In eerdere jaren zette Schiphol al elektrische bussen en bagagewagens in, maar de luchthaven ziet ruimte voor waterstof bij taken waar accutechniek minder goed voldoet.

De proef loopt tot begin oktober en wordt nauwlettend gevolgd door technische teams en betrokken partners. De resultaten moeten inzicht geven in de dagelijkse prestaties, onderhoudsbehoefte en logistieke haalbaarheid. Als de voertuigen voldoen, kunnen ze in de toekomst op grotere schaal worden ingezet, naast of in plaats van elektrische varianten.