Jongere werknemers versnellen vernieuwing van zakelijke reisbetalingen

September 04, 2025

Bedrijven die gewend waren te werken met papieren bonnetjes en trage declaratiesystemen merken dat nieuwe generaties daar geen geduld voor hebben. Gen Z ziet het als vanzelfsprekend dat een betaling via de telefoon net zo snel en soepel verloopt als privé-aankopen. Voor werkgevers betekent dit dat de manier van uitgeven en vergoeden drastisch wordt herzien, met een verschuiving naar realtime transacties.

Virtuele kaarten worden steeds vaker gebruikt omdat ze direct in mobiele wallets kunnen worden geladen en per transactie specifieke limieten krijgen. Dit voorkomt dat werknemers eigen geld hoeven voor te schieten en verhoogt tegelijk de controle en veiligheid voor bedrijven. Ook duurzaamheid speelt een rol: papierloos werken en contactloze betalingen sluiten goed aan bij de verwachtingen van jongere werknemers.

Naast de opkomst van virtuele kaarten groeit ook het gebruik van digitale wallets. Bijna acht op de tien Gen Z-reizigers gebruiken al een digitale portemonnee. Hotels en luchtvaartmaatschappijen lopen echter niet altijd in hetzelfde tempo mee, waardoor nog regelmatig frictie ontstaat bij de kassa of het inchecken. Bedrijven die hun reizigers een soepele ervaring willen bieden, worden daardoor gedwongen in te spelen op de voorkeuren van de jongste generatie zakenreizigers.

Tegelijkertijd kijken veel Gen Z-reizigers verder dan de standaard betaalopties. Voor internationale reizen neemt de interesse in crypto toe, vooral in stablecoins die snelle en goedkope grensoverschrijdende betalingen mogelijk maken. Dit sluit aan bij hun wens om wisselkosten en vertragingen te vermijden. Voor werkgevers levert dit nieuwe vragen op over veiligheid, compliance en administratie, maar de druk vanuit de werknemerskant neemt zichtbaar toe.

Wat nu zichtbaar wordt, is dat Gen Z niet alleen nieuwe technologie gebruikt, maar deze ook actief van bedrijven verlangt. Waar eerdere generaties vaak het bestaande systeem accepteerden, zien jonge reizigers geen reden om zich aan te passen aan verouderde processen. De verwachting is dat zakelijke reisbetalingen zich in hoog tempo zullen aanpassen, omdat organisaties anders het risico lopen dat hun jongere werknemers gefrustreerd raken of op zoek gaan naar flexibelere werkgevers.

Categories:zakenreizen